Voeding en vitamines

Gezond en gevarieerd eten tijdens de zwangerschap is belangrijk. Eten voor twee is niet nodig, maar ook lijnen is niet verstandig. Om voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen te krijgen, eet je verse groenten en fruit. Melk, kaas, eieren, vlees, kip en vis zijn belangrijk voor de calcium- en eiwitbehoefte. Halvarine, boter en margarine voorzien in de behoefte aan vitamine A en D. Je kunt ook een vitaminepreparaat gebruiken. Let op dat dit speciaal voor de zwangerschap is.

Belangrijke voedingsadviezen:

  • Eet geen (half-)rauw vlees (dus ook geen filet americain, salami of ossenworst).
  • Was groenten en fruit goed.
  • Eet geen kazen die van rauwe melk zijn gemaakt (“au lait cru”).
  • Bewaar rauwe producten als groenten en vlees niet te lang voordat je het bereidt.
  • Wees zuinig met suiker en snoep niet overmatig.
  • Eet geen lever of leverproducten
  • Eet verse vis. Bewaar het niet te lang. Eet geen voorverpakte vis.

Het is goed om tijdens, maar ook al vóór de zwangerschap voldoende vitaminen binnen te krijgen. Dit kun je doen door iedere dag gevarieerd te eten met voldoende groeten en fruit. Je kunt ook een vitaminepreparaat gebruiken, let op dat dit speciaal voor de zwangerschap is.

Meer informatie over vitamines en gezonde voeding vind je hier.